سونوگرافی هفته ششم بارداری


در هفته پیش فرزند شما از مجموعه ایی از سلول ها تشکیل شده است. در این هفته رویان بیشتر خصوصیات قابل تشخیص را شکل می دهد ( البته اگر پزشک در سونوگرافی شما را به درستی هدایت کند.)

اندازه سر رویان شش هفته به بزرگی بقیه بدنش است اما جوانه های دست و پا شروع به رشد می کنند.

بینی او شروع به شکل گرفتن می کند و پلک در حال تشکیل است. چشمان جنین عدسی, عنبیه, قرنیه و شبکیه رنگدانه دار دارد.

نخاع در این هفته به طور کامل تشکیل شده و دو انتهای آن بسته شده است.

درون ریه های رویان, برونش های ثانویه ظاهر می شوند . تقسیم شدن این برونش ها بعد از تولد نیز ادامه پیدا می کند و در نهایت این شاخه ها به 300 میلیون کیسه کوچک هوایی ( آلوئول) در ریه ها متصل می شوند.

اگرچه خون مادر اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد رویان را فراهم می کند اما به طور مستقیم به او انتقال پیدا نمی کند. خون مادر از بند ناف و از طریق جفت به جنین منتقل می شود. (جفت ارگانی دایره ای شکل با عروق فراوان است)

جفت یکسری هورمون که مسئول رشد جنین هستند را تولید می کند و همچنین اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز آن را تامین می کند و مو.اد زائد را دفع می کند. در حقیقت جفت را می توان مانند فیلتری تخصصی در نظر گرفت که جلوی مخلوط شدن مستقیم گردش خون مادری با جنین را می گیرد. به دلیل وجود این فیلتر امکان متفاوت بودن گروه خونی فرزند با مادر وجود دارد.

رویان شش هفته خمیده است و به شکل c می باشد و در این وضعیت تا ادامه روند رشد می ماند. بعد از تولد نیز ممکن است متوجه شوید که نوزاد این وضعیت قرار گیری را ترجیح می دهد. ( شکلی که در آن زانو ها خم شده و داخل سینه جمع می شود و سر به سمت شکم قرار گیرد)

در این وضعیت بند ناف در جای خود قرار می گیرد و از یک سمت به درون شکم جنین رشد می کند و سپس از سمت دیگر به ساک بارداری می رسد.

درست در بالای شکم, قلب برآمده می شود و می تپد و خون را برای اولین بار در درون رویان کوچک در گردش در می آورد.

در قسمت پشتی رویان c شکل, لوله ی عصبی نخاع نابالغ را تشکیل می دهد.

پزشک در سونوگرافی رشد فرزندتان را با اندازه گیری فاصله ی بین تاج سر تا نشیمنگاه را اندازه می گیرد که به اصطلاح CRL نام دارد. پزشک رادیولوژیست با اندازه ی CRL زمان زایمان را تخمین می زند.

به احتمال زیاد پزشک در این هفته سونوگرافی را پیشنهاد نمی کند. اما اگر بنا به دلایلی سونوگرافی در این هفته انجام شد, پزشک ممکن است ضربان قلب را تشخیص دهد. تعداد ضربان قلب جنین در این هفته 150 تا 160 ضربان در دقیقه می باشد که دو برابر تعداد ضربان قلب مادر است. هنوز تا هفته های بعد مادر قادر به شنیدن صدای ضربان قلب جنین در طول معاینه های قبل از زایمان توسط پزشک متخصص زنان نیست.

توضیح اصطلاحات:

طناب نافی: طنابی که جنین را به رحم مادر متصل می کند. طناب نافی به شکم جنین متصل است و از طرف دیگر به مادر از طریق جفت متصل می باشد. طناب نافی در هفته ۷ بارداری به طور کامل شکل می گیرد.

فیلم هفته ششم بارداری:

https://www.youtube.com/watch?v=vq3AJsXQ_fI

منبع

 

[instagram-feed highlighttype=hashtag]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما