سندروم انتقال خون دوقلو


 

سندرم انتقال خون دوقلوها (TTTS) چیست؟

سندرم انتقال خون قل به قل یا TTTS وضعیت خطرناکی است که در دوقلوها در زمان جنینی ممکن است اتفاق بیفتد . در این وضعیت یکی از قل ها خون بیشتری دریافت می کند و قل دیگر خون کمتری نسبت به حالت عادی دریافت می کند. علت سندروم انتقال خون جنینی عدم تعادل در ارتباط عروق خونی بین جفت و دوقلوها می باشد.

علائم سندروم انتقال خون قل به قل و سندرم آینه ای

TTTS یا سندروم انتقال خون دو قلو ها معمولا از طریق سونوگرافی و آزمایش های مادری شناسایی می شود در این زمان مادر به جز علایم و نشانه های بارداری علامت دیگری ندارد.به دنبال پیشرفت سندرم انتقال خون در جنین دوقلو, در مادر نیز سندرم آینه ای مادری ایجاد می شود به نحوی که علائمی مانند علائمی که در جنین گیرنده خون (که فعالیت قلبی-عروقی اش افزایش یافته) وجود دارد در مادر نیز ایجاد می شود.

علائمی مانند:

  • ورم شدید
  • استفراغ
  • فشار خون بالا

این نوع سندرم بسیار نادر و خطرناک است. در صورت وجود TTTS و علائم گفته شده سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

چه چیز ریسک ایجاد سندرم انتقال خون دوقلو ها را افزایش می دهد؟

بارداری دوقلویی با یک جفت احتمال ایجاد این نوع سندرم را افزایش می دهد.این نوع حاملگی معمولا در اولین سونوگرافی های بارداری شناسایی می شود. بررسی های پی در پی در طول بارداری با سونوگرافی برای چک کردن سایز و شرایط دوقلو ها امری بسیار ضروری است. لازم به ذکر است بین تغذیه مادر و سندرم انتقال خون دوقلو ها ارتباط وجود دارد.

اگر حاملگی پر خطر داشته باشید, پزشک رژیم غذایی خاص یا ویتامین تجویز می کند.

علل ایجاد TTTS

این نوع سندرم زمانی ایجاد می شود که خون به طور مساوی بین قل ها تبادل نمی شود. در بعضی از بارداری های دوقلویی, هر قل از طریق بند ناف مخصوص خود به جفت اشتراکی متصل می شود. رگ های خونی از هر بند ناف به جفت گسترش می یابند. هرقل خون خود را از طریق این رگ ها به جفت می فرستند و از طریق ورید ها خون پر اکسیژن و غنی شده با مواد غذایی را دریافت می کند. این چرخه در تعادل است و هرقل خون را از یک مسیر مشخص به جفت می فرستد و از همان مسیر نیز خون را دریافت می کند. اگرچه نادر است اما این وضعیت می تواند بدون مشکل باشد و به اصطلاح به آن دوقلویی تک کوریونی گفته می شود. تنها دوقلوهای همسان می توانند تک کوریونی ( با یک جفت مشترک) باشند بنابراین TTTS تنها در دوقلوهای همسان ایجاد می شود.

در بارداری هایی که سندرم انتقال خون بین دوقلو ها ایجاد شده, یک قل که به آن دهنده می گویند خون را از طریق سرخرگ ها به جفت می فرستد اما به مقدار کافی خون از ورید ها دریافت نمی کند. قل دیگر که به آن گیرنده می گویند, خون را از طریق ورید ها بیشتر از آنچه از طریق سرخرگ ها به جفت فرستاده ,دریافت می کند. این شرایط برای هر دو جنین خطرناک است. دهنده اغلب کمتر از حد نرمال رشد می کند و از لحاظ اندازه کوچک است و کمبود اکسیژن و مواد غذایی دارد. از آن طرف گیرنده نیز چون خون بیشتر از حد طبیعی دریافت گرده, سیستم گردش خون بسیار فعالی دارد که باعث عملکرد ضعیف قلب می شود.

تشخیص سندروم انتقال خون قل به قل

پزشک معمولا در سه ماهه اول دوقلو بودن جنین را توسط سونوگرافی یا ضربان قلب جنین تشخیص می دهد. برای اولین باری که پزشک شک به بارداری دوقلویی می کند, جنین ها را به دقت بررسی می کند. اگر هر دوقل یک جفت مشترک داشته باشند, بارداری پرخطر محسوب می شود. و مادر باید به طور منظم بررسی شود.

سندرم انتقال خون دوقلو اغلب توسط سطح مایع آمنیوتیک که اطراف هر قل احاطه شده سنجیده می شود.

در پاسخ به کمبود اکسیژن و مواد غذایی در قل دهنده, کلیه های او ممکن است از کار بیفتد و نتیجه آن کاهش مایع آمنیوتیک است.

در قل گیرنده به دلیل افزایش پمپاژ خون, تولید اوره افزایش می یابد و نتیجه آن هم افزایش سطح مایع آمنیوتیک است.

راه تشخیص دیگر این سندرم که کمتر قابل استناد است, تفاوت سایز و اندازه دوقل با یکدیگر است.

تست های تشخیصی قبل از تولد مانند آمنیوسنتز می تواند برای تشخیص قطعی سندرم استفاده شود.

 

برنامه ی درمانی سندروم انتقال خون بین قل ها

درمان برحسب شدت TTTS و سلامت مادر و جنین ها متفاوت می باشد. هدف اصلی در برخورد با TTTS آن است که هر دو قل صحیح و سالم متولد شوند. سندرم انتقال خون دوقلو ها ممکن است در هنگام زایمان مشکلاتی را بوجود آورد. از سونوگرافی برای چک کردن مداوم جنین ها استفاده می شود. MRI جنینی و اکوکاردیوگرافی وجود هرگونه مشکل در مغز و قلب هر دو جنین را گزارش می دهد.

به مادر توصیه می شود تا در طول بارداری استراحت کند و از مکمل های غذایی استفاده کند.

در موارد شدید یا نزدیک زمان زایمان, مادر در بیمارستان بستری میشود. از لیزرهای کم تهاجمی می توان برای قطع گردش خون جفت استفاده کرد. این روش درمانی معمولا زمانی استفاده می شود که یک یا هر دو قل در خطر اورژانسی باشند.

زمانی که قل ها به اندازه ای رشد کنند که بتوانند خارج از بدن نیز زنده بمانند, با صلاحدید پزشک تاریخ احتمالی زایمان تعیین می شود.

 

چشم انداز سندروم انتقال خون بین جنینی

اگر سندروم انتقال خون جنینی درمان نشود امید به ادامه زندگی دوقلوها وجود ندارد. البته پزشکی نوین دیدگاه متفاوتی به دوقلوهای مبتلا به این سندروم دارد. در موارد خفیف ممکن است با استراحت مطلق و رعایت تغذیه تا زایمان نرمال، کنترل شوند.

روش دیگر درمان TTTS می توان از ‘آمینو ریداکشن’ نام برد که در آن مایع آمنیوتیک از کیسه قل بزرگتر خارج می شود.

سپتوستومی روش دیگری است که در آن روش در غشایی که دو قل را جدا کرده, سوراخ های ریز ایجاد می شود.

هیچ کدام از این روش ها همانند لیزر علت زمینه ای را رفع نمی کند. در صورت بروز مشکل, جراحی لیزر از بقیه روش های گفته شده موثر تر است.

 

پیشگیری از سندروم انتقال خون قل به قل و اهمیت غربالگری بارداری

اغلب اوقات ابتلا به این سندروم اجتناب ناپذیر می باشد ولی رعایت رژیم غذایی قبل و در حین بارداری تاثیر به سزایی دارد. از مکمل هایی که پزشک زنان به شما تجویز می کند مصرف کنید. همچنین غربالگری بارداری را جدی بگیرید. شواهد حاکی از ان است که شناسایی و تشخیص زودهنگام در درمان این سندروم نقش مهمی دارد.

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما