تا هفته پانزدهم, بسیاری از علائمی که باعث ناراحتی میشد مانند تهوع بامدادی, استفراع دائمی, خستگی و کج خلقی عمومی از بین می رود. هنوز هم مهم ترین مسئله ای که مادران به آن توجه میکنند, سلامت جنین در حال رشد است. سونوگرافی تنها راه برای بررسی چگونگی رشد جنین است. به همین دلیل است که سونوگرافی هفته ۱۵ام برای مادران بسیار مهم است

هدف از انجام سونوگرافی هفته ۱۵

دلایل زیادی وجود دارد از آنکه چرا مادران نیاز دارند تا در باره رشد فرزندشان در سه ماهه دوم بدانند:

  • پزشکان این سونوگرافی را انجام می دهند تا متوجه شوند که آیا جنین به صورت طبیعی در حال رشد است یا نه
  • شما می توانید ببینید جنین تا این هفته چقدر رشد کرده و فرزندتان بزرگ شده که این موضوع می تواند باعث خشنودی و رضایت شما شود.
  • می توانید برخی حالات چهره جنین را ببینید. هیچ چیزی برای مادر خوشحال کننده تر از دیدن لبخند یا اخم فرزند خود برای اولین بار نیست.
  • پزشک همچنین می تواند جنسیت جنین را مشخص کند.

سونوگرافی هفته پانزدهم چگونه انجام می شود؟

معمولا در معاینات سونوگرافی برای مادران باردار هیچ گونه روش تهاجمی استفاده نمی شود. برای انجام سونوگرافی هفته ۱۵ ام کافی است تا به پشت دراز بکشید و شکمتان در معرض نمایش باشد. برای کاهش اصطکاک, پزشک مقداری ژل را به روی شکم می زند. سپس پروب پلاستیکی از قسمت بالایی شکمتان فشار داده می شود و به موقعیت های مختلف حرکت داده می شود. تصاویر سونوگرافی همزمان در مانیتور نشان داده می شود و پزشک عکس هایی را در موقعیت های مختلف پروب می گیرد. کل پروسه سونوگرافی زیاد طول نمی کشد مگر آنکه تصاویر به دست آمده از جنین به اندازه کافی شفاف نباشد. در این مواقع, یک پروب پلاستیکی که امواج صوتی را ساطع می کند به داخل واژن شما وارد می کند تا تکنسین بتواند تصاویری واضح از جنین به دست آورد. در تمامی موارد, سونوگرافی بیشتر از ۳۰ دقیقه طول نمی کشد.

 

در سونوگرافی هفته ۱۵ام چه چیزهایی دیده می شود؟

تصاویر سونوگرافی پانزدهم میتواند اطلاعات بسیاری را درباره نحوه رشد جنین در اختیار شما و پزشک بگذارد.

  • شما میتوانید حالات مختلف صورت جنین از جمله اخم, لبخند و شکلک را ببینید. این به آن دلیل است که جنین ماهیچه های جدید نمو یافته خود را امتحان می کند.
  • شما حتی ممکن است جنین را در حال بلع یا مکیدن انگشت شست خود ببینید.
  • بازوها و پاها ممکن است در حال حرکت باشند
  • تصاویر, پوست جنین را نشان می دهد که استحکامی کاغذ مانند دارند. رگ های خونی که در زیر پوست قرار دارند نیز قابل دیدن است. پوست سر به همراه ابرو ها نیز در این هفته در سونوگرافی قابل مشاهده است.
  • جنین ممکن است بر روی سر خود مو داشته باشد. این مو های موقتی و ظریف به اصطلاح Lanugo می نامند
  • سیستم اسکلتی جنین هنوز در حال نمو است از آنجایی که غضروف به آرامی به استخوان های سخت تبدیل می شود. با این وجود نگران نباشید, استخوان ها هنوز به مقدار کافی منعطف هستند تا جنین بتواند از کانال زایمان بدون مشکل عبور کنند. استخوان ها تا زمانی که که کودک تازه به راه می افتد به اندازه کافی سخت نمی شوند.
  • جنین همچنین ممکن است بتواند سرش را بچرخاند و دستش را مشت کند.
  • دستگاه تناسلی خارجی هنوز هم نمو می یابد بنابراین پزشک می تواند جنسیت جنین را با دقت صد درصد انجام دهد

اگر ناهنجاری در سونوگرافی هفته پانزدهم مشاهده شد, چه باید کرد؟

سونوگرافی هفته پانزدهم به طور قطع به پزشک دید واضح از چگونگی رشد جنین می دهد بنابراین اگر مشکلی پیدا کند, تست های بیشتری را توصیه می کند. اگرچه سونوگرافی سه بعدی هفته ۱۵ام نسبتا جامع است اما هنوز هم برای اطمینان کافی نیست.

هیچ تست روتینی برای مادران در این مرحله از بارداری برنامه ریزی نشده است اما زنان باردار بالای ۳۵ سال نیاز به انجام آمنیوسنتز و آزمایش های غربالگری دارند.

منبع

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما