اگر در هفته سیزدهم از بارداری هستید, خوشحال باشید که مرحله ی خطرناک را پشت سر گذاشته اید و در منطقه امن هستید. هر مرحله از بارداری مهم است و می تواند خطرناک باشد اما از آن جهت که احتمال سقط بعد از هفته ۱۲ ام به طور قابل توجه ای کاهش میابد, زنان در هفته سیزدهم احساس آرامش می کنند.

از این هفته به بعد, جنین به سرعت رشد می کند و پزشک احتمالا سونوگرافی جنین را برای بررسی روند رشد جنین پیشنهاد می دهد.

سونوگرافی هفته سیزدهم بارداری اطلاعات مفیدی درباره سلامت جنین می دهد که بسیار مهم است. بنابراین در ادامه با ما باشید تا از علت انجام سونوگرافی در هفته ۱۳بارداری و نحوه انجام آن مطلع شوید:

هدف انجام سونوگرافی هفته ۱۳

انجام سونوگرافی هفته سیزدهم می تواند به پزشکتان کمک کند تا از نحوه رشد و نمو جنین باخبر شود. در این هفته, کلیه های جنین باید عملکرد خود را داشته باشند. جنین باید دستگاه ادراری داشته باشد به این معنی که باید شروع به ادرار کردن در رحم کند.

اثر انگشتانش نیز تا این موقع تشکیل می شود. سونوگرافی که در این هفته انجام شود می تواند به پزشک کمک کند تا از روند رشد جنین اطلاع حاصل کند. همچنین می تواند به شما درباره وضعیت ارگان های جنین اطلاعاتی می دهد.

مهمترین سونوگرافی دوران بارداری که به سونوگرافی ان تی یا غربالگری اول معروف است نیز در هفته ۱۳ بارداری قابل انجام است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سونوگرافی NT اینجا را کلیک کنید.

چگونه برای سونوگرافی هفته ۱۳ ام آماده شوید؟

سونوگرافی هفته ۱۳ ام یکی از مهم ترین سونوگرافی هاییست که در دوران بارداری انجام می شود. قبل از سونوگرافی باید به مقدار کافی آب بخورید تا مثانه تان در طول سونوگرافی کاملا پر باشد. این عمل به پزشک کمک میکند تا تصاویری واضح تر از جنین بگیرد.

سونوگرافی هفته سیزدهم چقدر طول می کشد؟

مدت زمان سونوگرافی به مهارت تکنسین و موقعیت جنین در شکم تان می تواند متفاوت باشد. اما به طور معمول سونوگرافی هفته ۱۳م در حدود ۱۵ تا ۳۰ طول می کشد و اگر جنین در وضعیت نامناسبی باشد می تواند تا ۴۵ دقیقه هم طول بکشد.

سونوگرافی هفته ۱۳ ام چگونه انجام می شود؟

برای انجام سونوگرافی, پزشک از شما میخواهد که بر روی تخت دراز بکشید و شکمتان را در معرض نمایش قرار دهید.

سپس مقداری ژل بر روی شکمتان ریخته میشود و پروب بر روی شکمتان فشار داده میشود. هدف از استفاده از ژل آن است که اطمینان حاصل کرد که ارتباطی مناسب بین پوست و پروب ایجاد شده باشد. دستگاه بر اساس تصاویری که از جنین بر روی مانیتور نمایش داده می شود تنظیم می شود. پزشک ممکن است مقداری فشار را بر روی شکمتان وارد کند تا دید واضحی از جنین داشته باشد اما نگران نباشید, قرار نیست در طول پروسه دردی متحمل شوید.

 

در سونوگرافی هفته سیزدهم چه چیزهایی دیده می شود؟

سونوگرافی که در هفته سیزدهم انجام می شود می تواند جزئیات زیادی را درباره جنین مشخص کند. شما می توانید ضربان قلب جنین تان را بشنوید و همچنین متوجه برخی از ارگان هایش که رشد نموده شوید

در سونوگرافی های اولیه شما متوجه شده بودید که سر جنین در مقایسه با دیگر ارگان ها بزرگ تر و غالب تر است اما اکنون بخش های دیگر بدن جنین به سرعت در حال رشد هستند و اندازه سر در حال متناسب شدن با بدن است. سونوگرافی می تواند هرگونه ناهنجاری و دیگر جزئیات نمو جنین را مشخص کند.

در طول سونوگرافی سندرم داون با اندازه گیری مایع پشت گردنی در صورت وجود می تواند مشخص شود.

 

اگر ناهنجاری در سونوگرافی مشاهده شد, چه باید کرد؟

اگر هرگونه مشکلی در طول سونوگرافی مشاهده شود, پزشک درباره سلامت جنین و وضعیت شما شفاف سازی میکند. گاهی پزشک سونوگرافی و تست های بیشتری را برای اطمینان حاصل کردن از وجود بیماری قبل از هرگونه نتیجه گیری پیشنهاد می کند.

سونوگرافی به شما کمک میکند تا با جنین درون شکمتان ارتباط برقرار کنید. همه ی این ها در حالی است که اگرچه شما می توانستید یک زندگی را درونتان احساس کنید, اما اکنون قادر خواهید بود تا رشد و نمو جنین خود را ببینید. این ها لحظات مهمی از دوران بارداری شما خواهد بود. اگر ناهنجاری در سونوگرافی مشخص شد, اجازه ندهید شما را ناامید و دل سرد کند, در عوض با پزشک خود صحبت کنید و ببینید درباره آن چه می توان کرد.

هفته ۱۳ بارداری و تعیین جنسیت

به طور کلی سونوگرافی تعیین جنسیت زیر۱۳ هفته، تشخیص بهترین متخصص ها با بهترین دستگاه ها زیر صد در صد بوده و با مختصر خطا همراهند. خوشبختانه در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی دکتر حسین صدری درصد خطا بسیار پایین می باشد. مهارت بالای دکتر حسین صدری در تشخیص جنسیت جنین در سیزده هفتگی با به روزترین و مجهزترین دستگاه های سونوگرافی این امر را ممکن ساخته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مطب تماس بگیرید.

فیلم جنین ۱۳ هفته

منبع

 

 

 

 

 

 

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما