سونوگرافی هفته دهم بارداری


پزشک ممکن است سونوگرافی هفته 10 را برای اطمینان از رشد صحیح و سالم بودن رویان پیشنهاد دهد.

هدف انجام سونوگرافی هفته ۱۰ ام

در ادامه دلایل انجام سونوگرافی هفته ۱۰ ذکر می شود, دلایلی از جمله:

  • بررسی رشد رویان

پزشک ممکن است سونوگرافی را در هفته ۱۰ ام بارداری برای بررسی وضعیت رشد رویان پیشنهاد دهد. با انجام این سونوگرافی پزشک قادر است که تشخیص دهد که آیا رویان به طور طبیعی در حال رشد است یا نه.

در هفته ۱۰ , وزن رویان در حدود ۴ گرم می باشد و CRL او نیز در حدود ۳.۱ سانتی متر اندازه گیری می شود. سونوگرافی نحوه رشد رویان را به طور واضح مشخص خواهد کرد. همچنین پزشک می تواند بر اساس این اندازه گیری ها سن بارداری را محاسبه کند و تاریخ زایمان را پیش بینی کند.

  • شنیدن ضربان قلب رویان

شما احتمالا ضربان فرزند خود را در سونوگرافی هفته های قبل شنیده باشید. اما در این هفته نیز می تواند به خوبی ضربان قلب او را بشنوید. پزشک با توجه به ضربان قلب جنین از سلامت قلب و عملکرد صحیح آن مطمئن می شود.

  • اطمینان از عملکرد طبیعی اندام های رویان

در هفته 10ام پوست رویان شفاف است و ارگان های داخلی او در سونوگرافی دیده می شوند. بدین دلیل پزشک قادر خواهد بود تا رشد و عملکرد اندام های داخلی را مورد بررسی قرار دهد.

  • مشاهده وضعیت رشد ستون فقرات

ستون فقرات در هفته دهم از بارداری قابل مشاهده است و پزشک با کمک سونوگرافی می تواند رشد و نمو آن را را چک کند.

  • مشخص کردن وضعیت قرارگیری رویان

اگر این اولین سونوگرافی شما باشد، پزشک به شما درباره محل بارداری و وضعیت قرارگیری جنین اطلاع میدهد و حاملگی را از نظر خارج از رحمی بودن یا نبودن مورد بررسی قرار می دهد.

سونوگرافی هفته دهم چگونه انجام می شود؟

در اغلب موارد سونوگرافی بر روی شکم انجام می شود و مقداری ژل بر روی شکم ریخته می شود و سونوگرافی با حرکت پروب انجام می گیرد که فرآیندی بدون درد و غیر تهاجمی است. در بعضی موارد که سونوگرافی از طریق شکم تصاویر واضح ایجاد نمی کند, سونوگرافی از طریق واژن انجام می شود که مشابه سونوگرافی قبل بدون درد می باشد.

 

در سونوگرافی هفته دهم چه چیزهایی دیده می شود؟

در ادامه به مواردی که در سونوگرافی هفته ۱۰ انتظار می رود مشاهده شود پرداخته می شود.

  • شما ممکن است حرکت رویان خود را در سونوگرافی هفته ۱۰ ام ببینید. انتظار می رود که دست ها, پاها و سر رویان به وضوح دیده شود.
  • از آنجایی که پوست رویان در این هفته شفاف است, شما احتمالا اندام های داخلی او را مشاهده می کنید.
  • بر روی مانیتور, شما ضربان قلب رویان خود را مشاهده می کنید و همچنین می توانید آن را بشنوید.
  • شما احتمالا برآمدگی پیشانی رویان را مشاهده می کنید. پیشانی به این دلیل برآمده شده است که بتواند با رشد مغز تطبیق یابد. اگرچه به تدریج این برآمدگی از بین می رود و تخت خواهد شد.
  • استخوانبندی رویان تکمیل می شود و استخوان بندی ستون مهره نیز دیده می شود.

آیا عدم حرکت رویان در سونوگرافی هفته ۱۰ نرمال است؟

اگر شما حرکت رویان خود را در هفته ۱۰ ام سونوگرافی مشاهده نکردید, نگران نشوید. از احتمالات این مسئله, خواب بودن رویان در رحم است. تا زمانی که پزشک به شما اطمینان دهد که رشد, نمو و ضربان قلب رویان طبیعی است, جای نگرانی ندارد.

اگر ناهنجاری در سونوگرافی مشاهده شد, چه باید کرد؟

اگر هرگونه ناهنجاری در سونوگرافی دیده شود, پزشک به شما اطلاع خواهد داد. در این مواقع پزشک برای اطمینان بیشتر, آزمایش های بیشتری را پیشنهاد می دهد از جمله : نمونه برداری از پرز های جفتی, آزمایش خون و آمنیوسنتز.

براساس نتایج به دست آمده تصمیمات بعدی اتخاذ می شود.

 

 

منبع

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما