سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) , وضعیتی است از بهم خوردن تعادل هورمون ها که می توانند در زنانی که در سن بارداری هستند اتفاق بیفتد و روی توانایی باروری آنها اثر بگذارد.

سندرم پلی کیستیک همچنین می تواند باعث:

  • عدم پریود یا پریود نامنظم شود.
  • ایجاد آکنه، جوش و موهای زائد صورت و بدن شود.
  • بالا بردن ریسک ابتلا به دیگر بیماری ها مانند دیابت و فشار خون بالا شود.

خانم مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک برای علایم گفته شده دارو مصرف می کند. او همچنین می تواند باردار شود. ممکن است پزشک جهت بالا بردن باروری دارو تجویز کند.

بعضی از خانم های مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک، کیست تخمدانی دارند به همین علت این بیماری تخمدان پلی کیستیک نام دارد. برخلاف اسم سندروم, تنها برخی از خانم های مبتلا در تخمدان خود کیست دارند و اغلب افراد مبتلا کیست تخمدانی ندارند.

هورمون ها و سندرم تخمدان پلی کیستیک

در سندروم تخمدان پلی کیستیک تعادل هورمون های جنسی به هم می خورد که باعث به وجود آمدن مشکلات تخمدانی همانند نامنظم شدن پریود یا پریود نشدن شود.

بدن هورمون های متفاوتی را برای عملکرد های مختلف می سازد. در این بین هورمون هایی مسئول تنظیم سیکل قاعدگی و باروری در زنان هستند.

هورمون هایی که در PCOS تحت تاثیر قرار می گیرند عبارت است از:

  • آندروژن : یا به اصطلاح هورمون مردانه که در زنان نیز به طور طبیعی وجود دارد اما در سندرم پلی کیستیک مقدارش بیش از حد طبیعی می شود.
  • انسولین: هورمونی که در تنظیم قند خون نقش دارد اما در PCOS حساسیت بدن نسبت به انسولین کاهش می یابد.
  • پروژسترون: در سندرم پلی کیستیک مقدار آن کاهش میابد و فرد در تنظیم پریود دچار مشکل میشود ( ممکن است مثلا برای مدت طولانی پریود نشود )

علائم PCOS

از شایع ترین علائم می توان به بی نظمی پریود ( مانند پریود نشدن یا به ندرت شدن , پریود هایی با دوره های طولانی) اشاره کرد.

افزایش بیش از حد هورمون آندروژن می تواند باعث ریزش مو, رویش موهای زائد (هیرسوتیسم) و آکنه و جوش شود.

از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیرگی پوست یا ایجاد پوست اضافه و تگ پوستی بر روی گردن یا زیربغل
  • تغییرات خلق و خو
  • درد لگن
  • افزایش وزن

دلایل ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک

پزشکان دلیل قطعی ایجاد این سندرم در زنان را نمی دانند اما به نظر می آید اگر خواهر یا مادر فرد سندرم تخمدان پلی کیستیک را داشته باشند شانس ابتلا در فرد نیز بالا می رود. همچنین تولید بیش از حد انسولین بر روی تخمدان ها و توانایی تخمک گذاری آنها اثر می گذارد و شانس ابتلا به این سندرم را افزایش میدهد.

تشخیص تخمدان پلی کیستیک

هیچ تست مشخص و واحدی برای تشخیص سندرم پلی کیستیک وجود ندارد. برای تشخیص پزشک از علائم و سابقه بیماری فرد سوال می کند و یک سری معاینات فیزیکی مانند معاینه لگن انجام می دهد.

آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون ها, قند خون و کلسترول نیز استفاده می شود. همچنین از سونوگرافی برای بررسی وجود کیست یا تومور در تخمدان و بررسی بافت رحم استفاده کرد.

درمان بیماری تخمدان پلی کیستیک

درمان برحسب علائم, سن و تمایل به بارداری می تواند متفاوت باشد.

اگر فرد مبتلا به سندرم پلی کیستیک اضافه وزن داشته باشد, کاهش 5 تا 10 درصدی از وزن تاثیر به سزایی در اثرگذاری داروهای تجویزی و باروری می گذارد.

پزشک احتمالا از دارو های دیابت (متفورمین) برای کاهش مقاومت انسولینی, تنظیم قاعدگی و کاهش وزن برای فرد مبتلا تجویز کند.

اگر فرد تمایلی برای بارداری نداشته باشد, پزشک داروهای جلوگیری از بارداری (به صورت قرص یا پچ پوستی) برایش تجویز می کند. این دارو ها احتمال سرطان اندومتر را کاهش می دهد, پریود را منظم میکند, آکنه ها را از بین میبرد و همچنین موهای زائد را نیز کاهش میدهد.

اگر فرد تمایل به بارداری داشته باشد, از داروهای باروری برای تخمک گذاری می توان استفاده کرد.

منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما