ویروس کرونا و بارداری

ویروس کرونا و بارداری


ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس گروهی از ویروس ها هستند که تا کنون ۷ گونه از آن شناسایی شده که باعث بیماری زایی در انسان می شود. شدت بیماری زایی این خانواده گسترده است و شامل نوع خفیف و سرماخوردگی تا نوع شدید همانند SARS و MERS می شود. نوع جدید این خانواده که به نام های کورونا ویروس جدید، 2019-nCoV یا کورونا ویروس وهان (که اشاره به منشا این ویروس دارد) شناخته می شود. طبق ادعای سازمان جهانی بهداشت WHO در حال حاضر در بحران بین المللی هستیم. زیرا علاوه بر میزان سرایت بالای این بیماری، اطلاعات کمی از آن موجود می باشد.

بارداری یکی از معقوله های مهم پزشکی می باشد که سلامت جسمی و روانی مادر اهمیت بالایی دارد. در شرایط موجود که شیوع بیماری کرونا در ایران در حال افزایش است، نگرانی مادران باردار در مورد سلامت فرزندان خود نیز دوچندان افزایش یافته است.

چگونه ویروس کرونا گسترش می یابد؟

راه های گسترش بیماری از طرق زیر می باشد:

  • قطرک های تنفسی که با سرفه و یا عطسه فرد بیمار در هوا پخش می شود
  • تماس نزدیک با فرد بیمار همانند دست دادن و روبوسی کردن
  • تماس با سطوح آلوده و سپس تماس دست آلوده با چشم ها، دهان و بینی قبل از شستن دست ها

ویروس کرونا در بارداری

هرچند دانشمندان بر این باور هستند که بیماری زایی ویروس ووهان برای نوزادان نسبت به بزرگسالان خفیف می باشد ولی بهتر است هر زن باردار نکات بهداشت شخصی را رعایت کند.

زنان باردار نسبت به مردم عادی به عوارض بیماری های تنفسی همانند کورونا ویروس جدید، مستعد تر می باشند. پس پیشگیری در این دوران اهمیت بالایی دارد:

  • بهداشت شخصی خود را رعایت کنید و دست های خود را بشویید
  • در محیط های شلوغ حضور نداشته باشید و بهتر است در خانه بمانید. در مواقع ضروری حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

بهتر است زنان باردار خود را در معرض اخبار گوناگون روز در مورد کورونا قرار ندهند، زیرا سلامت روانی در این دوران حساس مهم می باشد و بدانید که اضطراب هم برای شما هم فرزندتان خوب نیست.

 

آیا زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا٬ باعث انتقال این ویروس به جنین خود می شوند؟

این موضوع که آیا مادر باردار مبتلا به کووید 19 می تواند باعث انتقال ویروس کرونا قبل٬ حین یا بعد از زایمانش به جنین خود باشد هنوز مشخص نشده است. ولی با این حال در موارد گزارش شده محدود٬جواب آزمایش کووید 19 هیچ کدام کودکان متولد شده از مادران مبتلا به کووید 19 مثبت نشده است. همچنین ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر نیز مشاهده نشده است.

آیا کرونا ویروس از مادر به جنین منتقل می‌شود؟

در حال حاضر شواهدی در مورد انتقال ویروس از مادر مبتلا که در ماه سوم بارداری است به نوزاد منتشر نشده است.

چگونه باید از مبتلا شدن به ویروس کرونا جلوگیری کرد ؟

توصیه های لازم برای مادران باردار:

  1. اهمیت به بهداشت فردی
  2. استفاده از دستمال کاغذی به جای حوله دستی
  3. مراقبت از چشم و دهان
  4. عدم تردد در اماکن شلوغ

علایم هشداردهنده ویروس کرونا

تنفس تند و سخت٬ کبودی و رنگ پریدگی٬ سرفه های شدید٬ تب بالا٬ خواب آلودگی غیر عادی٬ امتناع از مصرف مایعات٬ درد و ناراحتی

با وجود کرونا ویروس٬ جهت انجام سونوهای بارداری باید چه کار کنیم؟

در این ایام کرونا ویروسی٬ این ترس در بین مادران باردار وجود دارد که برای انجام سونوهای بارداری چه کار کنیم؟ آیا مطب ها صدعفونی شده اند یا نه؟کدام مرکز سونوگرافی در شهر تهران بازاست؟ کدام الان خلوت تر است؟ کدام تمیزتر است؟
خب ما با اطمینان میگوییم حتما انجام سونوگرافی های بارداری خود را در مطب دکتر حسین صدری انجام بدین زیرا این مطب مرتب ضد عفونی میشود و تمام پرسنل و پزشکان تمام مسایل بهداشتی را با دقت انجام میدهند.

  1. فاصله اجتماعی چیست؟
    رعایت فاصله اجتماعی روش کلیدی در کاهش شیوع بیماری کرونا می باشد.
  2. تا جایی که می توانید در خانه بمانید. خریدهای ضروری را اینترنتی انجام دهید و تا حد ممکن محیط کاری را به خانه بیاورید. اگر مجبورید بیرون بروید از حضور در مکان های شلوغ اجتناب کنید. دستان خود را پس از تماس با سطوح مختلف با آب و صابون و یا محلول های الکلی ضد عفونی کنید.
  3. از دست دادن، بغل کردن یا بوسیدن اجتناب کنید.
  4. از تجمع در مکان هایی که فاصله بین افراد کمتر از ۲ متر می باشد دوری کنید. اگر در صف ایستاده اید حداقل ۲ متر با افراد بعد و قبل از خود فاصله داشته باشید. اگر در آسانسور هستید به سمت دیوار بایستید.
  5. در این مدت که از نظر بیماری کرونا در بحران هستیم از رفتن به رستوران ها و کافی شاپ ها و اماکن زیارتی اکیدا خودداری کنید.
  6. به محض رسیدن به خانه دست و صورت خود را بشویید. همچنین قبل از تماس با سطوح مختلف در خانه دستان خود را بشویید.
  7. تا حد ممکن از تماس دستان خود با صورتتان خودداری کنید. یکی از ترفند هایی که به تازگی اعلام شده انجام کارهای روتین همانند باز کردن در، گرفتن اشیا و … با دست غیر غالب می باشد.

آیا شما فاصله اجتماعی را رعایت می کنید؟

زنان باردار در مقایسه با شهروندان عادی بیشتر مستعد ابتلا به کروناویروس جدید یا کووید-۱۹ هستند؟

تحقیقات علمی معتبری برای این مساله وجود ندارد اما زنان باردار تغییراتی در سیستم ایمنی و فیزیولوژیکی بدن خود دارند که ممکن است بدن آنها را بیشتر مستعد ابتلا به ویروس کرونا در بارداری کند.

اگرچه زنان باردار و کودکان خردسال سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به ابتلا به بیماری های آسیب پذیر دارند ولی تا کنون ویروس کرونا بیش از همه در سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای به شکل شدید مشاهده شده است.

زنان باردار شاغل برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید 19 یا همان ویروس کرونا باید از شستن مداوم دست ها و ضد عفونی کردن وسایل همراه خود دریغ نکنند. توصیه میشود زنان باردار در این مدت از رفت و آمد با افراد دیگر حتی المکان خود داری کنند.

علائم بالینی ویروس کرونا CoVid-2019

شایع ترین علائم بالینی شامل موارد زیر می باشد:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

علائم بالینی ۲ الی ۱۴ روز بعد از تماس با منبع آلودگی ایجاد می شود. طیف علایم بالینی خفیف تا شدید می باشد.

 

سوالات متداول مادران درباره ویروس کرونا در بارداری

  • آیا بیماری کرونا در بارداری به جنین آسیب می زند؟

در مطالعه انجام شده مقدار کمی از مادران باردار مبتلا به کرونا زایمان زودرس داشته اند و ارتباط این دو در حال بررسی می باشد

  • آیا ویروس covid 19 از طریق شیر مادر منتقل می شود؟

کرونا ویروس جدید از طریق قطرک های تنفسی از فردی به فرد دیگر هنگام عطسه و سرفه فرد بیمار منتقل می شود. طبق تحقیقات انجام شده ویروس کرونا در شیر مادر یافت نشد.
مادران مبتلا به کرونا لازم است در هنگام شیردهی نکات زیر را رعایت کنند: در هنگام شیردهی بهداشت تنفسی همانند استفاده از ماسک را رعایت کنید.
قبل و بعد از تماس با فرزندتان دستانتان را بشویید.مرتبا سطوحی که نوزادتان لمس می کند را ضد عفونی کنید.

  • چگونه ویروس کرونا گسترش می یابد؟

۱. قطرک های تنفسی که با سرفه و یا عطسه فرد بیمار در هوا پخش می شود.
۲. تماس نزدیک با فرد بیمار همانند دست دادن و روبوسی کردن.
۳. تماس با سطوح آلوده و سپس تماس دست آلوده با چشم ها، دهان و بینی قبل از شستن دست ها.

  • آیا کرونا ویروس جدید از مادر به جنین منتقل می شود؟

ما هنوز به صورت قطعی نمی توانیم بگوییم که بیماری کرونا از مادر به جنین منتقل می شود یا نه. ولی در مطالعه انجام شده همه نوزادانی که از مادران مبتلا به covid 19 به دنیا آمدند تست کرونای منفی داشتند. همچنین ویروس کرونا در مایع آمنیوتیک و شیر مادر یافت نشد.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما