استنوز نوزادی، تنگی دریچه معده!

تنگی دریچه معده


 

استنوز پیلوری یا تنگی دریچه معده چیست؟

پیلور دریچه ای بین معده و روده ی کوچک است که با بسته ماندن غذا را در معده نگه می دارد و با باز شدن محتویات را وارد روده می کند. تنگی پیلور یک شرایط نادری است ک در آن پیلور ضخیم و تنگ می شود و ورود مواد غذایی را از معده به روده دچار مشکل می کند. به دلیل کم شدن سرعت ورود مواد از معده به روده, مواد غذایی که نمی توانند وارد روده شوند بازگشت داده می شوند و نوزاد با استفراغ مواد غذایی خورده شده را خارج می کند.

علائم استنوز نوزادی

علائم تنگی پیلور معمولا در نوزادان در سن ۳ تا ۵ هفتگی بروز پیدا می کند. یکی از علائم اصلی آن, استفراغ های مکرر (گاهی حتی با فشار و به شکل پرتابی است ) است که مزه ی تلخی در دهان به جا می گذارد (محتویات معده از دهان خارج می شود که به دلیل اسید معده تلخ مزه است). گاهی این استفراغ های مکرر به حدی زیاد می شود که نوزاد هیچ غذایی را نمی تواند در معده خود نگه دارد. اگرچه این تنگی پیلور به خودی خود, روی اشتها اثر نمی گذارد اما نوزاد به دلیل استفراغ های مکرر و خالی شدن معده بیشتر گرسنه می شود.

دیگر نشانه ها:

  • نشانه های کم آبی مانند ادرار کمتر که پوشک نوزاد دیر به دیر عوض میکنید و اشک نداشتن
  • مدفوع کمتر
  • کاهش وزن یا نداشتن افزایش وزن
  • افزایش حرکات موجی در معده (نشانه ای از آن که عضلات معده به سختی مواد غذایی را وارد روده می کنند)
  • نفخ و ورم شکم
  • بی تابی و نق زدن بیش از حد

اگر نوزادان علائم بالا را دارد سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

علل ایجاد تنگی پیلور در نوزادان

پزشکان دلیل قطعی ضخیم شدن شدن پیلور و تنگی آن را نمی دانند اما تغییرات در ژن ها ممکن است به طور نسبی مسئول تنگی پیلور باشند. در اغلب موارد این بیماری از خانواده به ارث می رسد. اگر یک یا هر دو والدین تنگی پیلور داشته باشند, شانس ابتلای نوزاد به این بیماری 20 درصد افزایش می یابد.

سایر ریسک فاکتور ها:

  • جنسیت نوزاد: احتمال ابتلای پسر ها نسبت به دختران بیشتر است.
  • زایمان زودرس: نوزادانی که قبل از هفته 37 م به دنیا می آیند.
  • استعمال دخانيات در طول بارداری: شانس ابتلای نوزاد را دو برابر می کند.
  • مصرف یکسری از آنتی بیوتیک ها: اگر مادر از داروی اریترومایسین یا آزیترومایسین در انتهای بارداری یا حین شیردهی استفاده کند یا نوزاد در هفته های اول زندگی استفاده کند شانس ابتلا به استنوز نوزادی بیشتر می شود.

تشخیص تنگی دهانه ی معده نوزادان

پزشک متخصص ممکن است از شما سوالاتی درباره علائم فرزندتان ( مانند تعداد و ظاهر استفراغ) بپرسد و وزن و نمودار رشد فرزندتان را چک کند. پزشک همچنین شکم فرزندتان را معاینه می کند تا از وجود یا عدم وجود برآمدگی یا نفخ مطلع شود.

برای بررسی های بیشتر پزشک از روش های زیر استفاده می کند:

  • سونوگرافی: در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر حسین صدری سونوگرافی نوزاد به صورت تخصصی انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مطب تماس بگیرید.
  • باریوم سوالو یا upper GI series
  • آزمایش خون : برای چک کردن سطح سدیم و پتاسیم خون( مخصوصا اگر نوزاد تعداد دفعات زیادی استفراغ کرده باشد)

درمان تنگی دریچه معده در نوزادان

اولین قدم در درمان رفع کم آبی نوزاد, انتقال مایعات و مواد مغذی از طریق تزریق داخل وریدی است. جراحی که برای رفع تنگی پیلور انجام می شود, پیلورومیوتومی نام دارد. بدین صورت که اول نوزاد را با داروهای بیهوشی, بیهوش می کنند و سپس جراح برشی را در عضله پیلور انجام می دهد تا مسیر ورود غذا را به روده بزرگ تر کند. گاهی برش کوچک تر است که لاپاروسکوپی می نامند.

عمل جراحی پیلور بین پانزده دقیقه تا یک ساعت به طول می کشد. نوزاد معمولا یک یا دو روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص می شود و می تواند شیر خوردن طبیعی خود را بدون مشکل شروع کند (هرچند ممکن است در برخی تا چند روز استفراغ هم مشاهده شود)

 

منبع: اینجا را کلیک کنید.

[instagram-feed highlighttype=hashtag]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما